Campagnes over stoppen met roken

STIVORO heeft van 1983 tot en met 2011 in opdracht van het Astma Fonds (tegenwoordig Longfonds), KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting en VWS 17 massamediale campagnes gevoerd rond stoppen met roken. De invalshoek van de campagnes varieerde van het overbrengen van de risico’s van roken aan risicogroepen (‘Goed – Fout – Goedfout’) tot het informeren over de invoering van de vergoeding van stopondersteuning (‘Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’). De campagnes waren veelal gericht op het vergroten van het succes van spontane stoppogingen, het vergroten van het aantal stoppers en het vergroten van de intentie om te stoppen met roken. In deze periode zijn vier keer omvangrijke campagnes uitgevoerd. De laatste vond plaats in 2008 met ‘In iedere roker zit een stopper’ rond de invoering van de rookvrije horeca. Het resultaat van deze campagne was dat 1,1 tot 1,4 miljoen rokers stopten en naar schatting 25% van hen waren na een jaar nog steeds gestopt.

Goed – Fout – Goedfout 

Campagnejaar: 1983/1984Stoppen met roken campagne
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Overbrengen van kennis omtrent de extra risico’s die ontstaan als men rookt en/of blijft roken. Extra risico’s voor het ongeboren kind of het verergeren van de caraklachten (bv bronchitis, overgaand in longemfyseem).
Doelgroep: Jonge en aanstaande moeders en carapatiënten
Middelen: Poster, brochure, advertentie

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Baan B. Onderzoeksverslag van de campagne Goed – Fout- Goedfout. Den Haag: STIVORO, 1984
Budget: 491.000, 30.000
Bron: Jaarverslag 1983, 1984

Lichte sigaretten vallen zwaar tegen

Campagnejaar: 1986Stoppen met roken campagne
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Kennis omtrent de schade van de zg. gezonde lichte sigaretten verhogen
Doelgroep: Dissonante rokers
Middelen: Advertentie, brochure

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek:  –
Budget: 384.621 gulden
Bron: Jaarverslag 1986

*Opmerkelijk:
Bij aanbieding van de advertenties aan de uitgevers weigerden aanvankelijk alle uitgevers deze te plaatsen. De reden was de angst van de uitgever de belangen van de tabaksindustrie als grote adverteerder te schaden. Tegelijkertijd was er een lobby gaande van de overkoepelende organisatie van uitgevers (NOTU) bij de Tweede Kamerleden om geen beperkende maatregelen voor de reclame van de tabaksindustrie op te nemen in de Tabakswet. Na een lobby van STIVORO bij de NOTU hebben uiteindelijk alle uitgevers de advertenties wel geplaatst. Het argument van STIVORO was dat hun actie niet strookte met hun  vrijheid van meningsuiting.

Samen stoppen met roken

Campagnejaar: 1990/19911990_1991_Samen_Stoppen_met_roken_2 (6)Stoppen met roken campagne
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-programma ‘Hou nou toch op’ gepresenteerd dor Han van der Meer i.s.m. de KRO, advertentie, poster, publieksbrochure,

huisartsbrochure, stoppen-met-rokencursus i.s.m. TELEAC, radiocommercial, groepscursus stoppen met roken, stoppen-met-rokeninformatielijn (06-8339 via de Ombudsman)
Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Baan B, Breteler MHM, van der Rijt GAJ. Evaluatie van de actie ‘Samen stoppen met roken’. Den Haag: STIVORO, 1994.
Budget: 550.000, 1.200.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1990, 1991

* Opmerkelijk
I.v.m. invoering rookverbod openbare gebouwen  per 01/01/1990. Tussen de 1.120.000-1.360.000 stoppogingen en 12-15% gestopt na een jaar. Pilot met onderzoek ging vooraf aan deze campagne.

Elk moment is een goed moment om te stoppen

Campagnejaar: 1992
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Poster, brochure, sticker, stoppen-met-rokencursus (incl. handboek en draaiboek), begeleiderstraining rookontwenning, modelartikel, voorbeeldpersbericht, poster, brochure, factsheet, advertentieprint, printjes beeldmerk gekruiste sigaret, radiocommercial, studiedag, herhaling stoppen-met-rokencursus i.s.m. TELEAC, onderdeel in tv-programma Je zult het zien van de KRO.

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 379.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1992

Laat je toch niet kisten door een sigaret? Kom op. Stop (1993)1992_Laat_je_toch_niet_kisten (4)

Campagnejaar: 1993
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Uitdaging strijd aangaan met de sigaret
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Radiocommercial, tv-programma voor lokale televisiezenders, redactionele pagina, posters, brochures, logo, factsheet, printmateriaal , stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining rookontwenning, mediatraining, studiedag
Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 427.691 gulden
Bron: Jaarverslag 1993

Neem jezelf niet bij de neus. Kom op. Stop.1994_Neem_jezelf_niet_bij_de_neus (4)

Campagnejaar: 1994
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, redactionele pagina, poster, tv-programma voor lokale televisiezenders, mediatraining, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 1.190.389 gulden
Bron: Jaarverslag 1994

Roken? Nee … dank u!1994_tm_2001_Roken_Nee_Dank_U_Oulida (4)

Campagnejaar: 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: In eigen taal voorlichten over de schadelijkheid van roken en hulp bieden bij

stoppen met roken
Doelgroep: Oudere rokende mannen  van Turkse en Marokkaanse en Surinaams-Hindoestaanse afkomst1994_tm_2001_Roken_Nee_Dank_U_Delibas (4) Middelen: Poster, brochure, advertentie, videoband, muurkrant, printmateriaal, implementatieadviezen

Reclamebureau: BVHEffectonderzoek: –
Budget: ? gulden
Bron: Jaarverslag 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001

* Opmerkelijk
Pilot met onderzoek ging vooraf aan deze campagne in 1992

Over 5 jaar stop ik met roken. Echt waar… Kom op. Stop.1995_over_5_jaar (4)

Campagnejaar: 1995
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen door confrontatie met smoesjes om zo schijnargumenten te relativeren en de geloofwaardigheid ervan te ondermijnen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, redactionele pagina, poster, mediatraining, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 750.217 gulden
Bron: Jaarverslag 1995

* Opmerkelijk
I.s.m. stichting Loesje

Kom op. Stop met John Cleese1996_1997_Kom_Op_Stop_John_Cleese (4)

Campagnejaar: 1996, 1997
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Stoppen met roken stimuleren en indien nodig gebruik te maken van hulp en ondersteuning
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, redactionele pagina, poster, prints van advertenties, factsheet, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 1.441.840, 1.929.248 gulden
Bron: Jaarverslag 1996, 1997

* Opmerkelijk
Gratis gebruik Engelse commercials

Ken je dat gevoel van even helemaal zonder sigaretten zitten?1997_1998_ken_je_dat_gevoel (4)

Campagnejaar: 1997/1998, 1998/1999
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Oproepen tot stoppen met roken. Verhogen van het effect van stoppogingen. Thema is verslaving.
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Speciale aflevering van de TV-show in het teken van stoppen met roken, docudrama  ‘Stopwatch via de EO’, tv-commercial, poster, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, Advies op Maat

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: STIVORO. Evaluatie van de massamediale campagne als je echt wilt, dan lukt het. Den Haag: STIVORO, 1999.
Budget: 1.873.143,  1.210.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1998, 1999

Dat kan ik ook1999_2000_dat_kan_ik_ook (7)

Campagnejaar: 1999/2000
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aantal stoppogingen rond de millenniumwisseling vergroten en kwaliteit toevoegen zodat stoppogingen effectiever worden.
Doelgroep: Rokers met de intentie om te stoppen
Middelen: Tv-nonspot (o.a tv-programma ‘Dat kan ik ook’ gepresenteerd door Anniko van Santen op RTL4 en diverse items in talkshows), promo, poster, folder, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, Advies op Maat, Telefonische Coaching, internetsite, televisiecursus ‘Stoppen met roken 2000’

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Westerik H, van der Rijt GAJ. De millenniumcampagne ‘Stoppen met roken 2000’ evaluatie van een campagne onder Nederlandse rokers. Nijmegen:  Katholieke Universiteit Nijmegen, 2001.
Weegh JMJ op de, Willemsen MC. Dat kan ik ook! De stoppen-met- rokenmillenniumcampagne. Den Haag: STIVORO, 2003.
Budget: 5.100.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1999

* Opmerkelijk
In jubileumjaar STIVORO (25 jaar) en Nederlandse Kankerbestrijding (50 jaar). 800.000 stoppogingen en 12% gestopt na een jaar.

Effie 2001. De Effie is een wereldwijde prijs voor effectieve communicatie.

Een overwinning bereik je niet alleenstartpakketvoorkant (5)

Campagnejaar: 2000/2001, 2002/2003
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Het gebruik van beschikbare ondersteuning voor stoppen met roken vergroten.
Doelgroep: Rokers met intentie om te stoppen, met een accent op lage welstandgroepen
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, internetsite, STARTpakket voor Stoppers incl. After Care, folder, poster

Reclamebureau: Lowe
Effectonderzoek: RVD. Campagne ‘Hulp bij stoppen met roken’. Den Haag: DTC, 2002. TNS NIPO. Evaluatie STARTpakket voor stoppers. Amsterdam: TNS NIPO, 2003. TNS NIPO. Bekendheid, gebruik, evaluatie en distributie STARTpakket. Amsterdam: TNS NIPO, 2003. TNS NIPO. Evaluatie After Care project. Amsterdam: TNS NIPO, 2003.Willemsen MC, Wiebing M, Emst A van, Zeeman G. Helping smokers to decide on the use of efficacious smoking cessation methods: a randomized controlled trial of a decision aid. Addiction, 2006, 101, 441-449.
Budget: 1.367.000 gulden, € 580.000
Bron: Jaarverslag 2001

* Opmerkelijk
STARTpakket ontwikkeld en geproduceerd m.b.v. (beperkte) bijdrage farmaceuten GSK, Novartis en Pfizer.

Nederland Start Met Stoppen en Nederland Gaat Door Met StoppenTEAM STOPPEN 06 HOGE RES (5)

Campagnejaar: 2003/2004
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Het vergroten van aantal stoppogingen en het verhogen van het succes van deze stoppogingen.
Doelgroep: Rokers, rekening houdend met lage welstandsgroepen
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, tv-nonspot (diverse items in diverse tv-programma’s), advertenties, PR-acties, evenementen, STARTpakket incl. After Care, internetsite, poster, folder

Reclamebureau: Lowe en Draft
Effectonderzoek: AsCor. Nederland Start Met Stoppen/Nederland gaat Door met Stoppen. Evaluatie van de STIVORO-campagnes rondom de jaarwisseling 2003-2004. Amsterdam: AsCor, 2005.
Budget: € 4.550.000 + € 1.365.000
Bron: Jaarverslag 2003, 2004
* Opmerkelijk
Verkoop STARTpakket via ETOS

I.v.m. invoering rookvrije werkplek per 01/01/2004.

1 miljoen stoppogingen en 24% gestopt na een jaar.

24-uur-niet-rokenactie

Rokers verdienen ’n beloning/Ik daag je uitPosterNLman (6)Poster NL vrouw (6)

Campagnejaar: 2006, 2007, 2008, 2009
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Verhogen intentie tot stoppen met roken
Doelgroep: Rokers uit de lagere welstandsgroepen zonder of met een geringe stopintentie
Middelen: Radiocommercial, internetsite, banner, mail, SMS, Feedback op Maat per Mail en SMS, poster, flyer, advertentie, redactionele pagina, stopper

Reclamebureau: Draft FCB, later LoweDraftFCB
Effectonderzoek: TNS NIPO. Tabellenrapport bekendheid en beoordeling 24-uur-niet-rokenactie ‘Rokers verdienen ’n beloning’. Amsterdam: TNS NIPO, 2006.
Nijman J, Emst AJ van. Resultaten van de actie ‘Rokers verdienen ’n beloning’ 2006. Den Haag: STIVORO, 2008.
TNS NIPO. Tabellenrapport bekendheid en beoordeling 24-uur-niet-rokenactie ‘Rokers verdienen ’n beloning’. Amsterdam: TNS NIPO, 2007.
TNS NIPO. Rapport Evaluatie 24-uur-niet-rokenactie 2009. Amsterdam:TNS NIPO, 2009.
Wiebing MA, Bot SM, Willemsen MC. Rokers verdienen ‘n beloning, de 24-uur-niet-rokenactie. Blootstelling, deelname en effect op stopbereidheid bij hoge en lage welstandsgroepen. TSG, 2010, 8, 435-440.
Budget:  €475.000, € 534.000, -, 712.032
Bron: Jaarverslag 2006, 2007, 2008, 2009

* Opmerkelijk
Pilot met onderzoekging vooraf aan deze campagne.

Incl. eerste Turkse proef in 2006.

Preffi –prijs ontvangen in 2007.

Incl. tweede Turkse proef in 2007.

In 2008 opgenomen als landelijke digitale actie i.h.k.v de stopcampagene ‘In ieder roker zit een stopper’

In 2009 is actie gevoerd volgens een nieuw concept onder de titel ‘Ik daag je uit’.

Verkocht aan het VIGeZ in België 2011 en 2012.

Stoppen kun je leren
luciferdoosje1 (4)

Campagnejaar: 2006/2007, 2007/2008, 2008
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Rokers meer gebruik te laten maken van bewezen werkzame hulp bij        stoppen wanneer zij een stoppoging ondernemen
Doelgroep: Rokers met de intentie om te stoppen met roken
Middelen: Radiocommercial, internetsite, internetcommercial, internet-nonspot, banners, mail, Hulpmiddelwijzer, poster, flyer

Reclamebureau: Draft FCB
Effectonderzoek TNS NIPO. Rapport Continu Onderzoek Rookgewoonten. Bereik en effect stopcampagne 2006/2007. Amsterdam: TNS NIPO, 2007.
Est AJ. De Hulpmiddelenwijzer. Campagne 2006/2007. Den Haag: STIVORO, 2008.  TNS NIPO. Rapport Continu Onderzoek Rookgewoonten. Bereik en effect stopcampagne 2007/2008. Amsterdam: TNS NIPO, 2007. ResCon. Stoppen kun je leren. De Hulpmiddelenwijzer. Haarlem: ResCon, 2008.
Budget: €370.000, €965.000, –
Bron: Jaarverslag 2006, 2007, 2008
* Opmerkelijk
In de Hulpmiddelenwijzer stopondersteuning gerangschikt naar intensiteit:

Advies (StopGesprek, StopBrochure, Online StopAdvies (zwangeren)),  begeleiding (StopMail, StopSite, huisarts (STIMEDIC stoppen met roken basis)) en behandeling (Persoonlijke Coaching, Telefonische Coaching, Pakje Kans) met per niveau meerdere keuzemogelijkheden.

In 2008 opgenomen in de stopcampagne ‘In ieder roker zit een stopper’

In iedere roker zit een stopper

081216-FE423kl (7)

Campagnejaar: 2008, 2009/2010
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Het reduceren van het percentage rokers in Nederland en daardoor bij te dragen aan de doelstelling van het National Programma Tabaksontmoediging: 20% rokers in 2010
Doelgroep: Rokers met intentie om te stoppen met roken in de leeftijd van 20-50 jaar met een relatief lage opleiding
Middelen: Tv- nonspot (o.a. tv-programma ‘Ik wed dat ik het kan’ gepresenteerd door Carlo Bosschardt en Nicolette van Dam op RTL4), tv-commercial, radiocommercial, flyer, poster, banner, hyvesactiepagina, internetsitesite, persberichten, StopSMSdisplay (8)

Reclamebureau: Lowe Draft FCB
Effectonderzoek: Nagelhout G, Willemsen, M, Putte B van den, Crone, M., Vries H. ITC policy evaluation project. Evaluatie ‘In ieder roker zit een stopper’-campagne. Tweede nameting. Den Haag: STIVORO, 2009. TNS NIPO. Meting stoppers-met-roken . Meting 1 t/m 7. Amsterdam: TNS NIPO, 2008-2009. Maastricht University. Evaluatie SMR campagne 2009-2010. In iedere roker zit een stopper. Maastricht: Maastricht University, 2010.
Budget: € 4.450.000 /  € 431.000.
Bron: Jaarverslag 2008, 2009/2010

* Opmerkelijk
Incl. Turkse deelcampagne in 2008.
Incl. landelijke digitale 24-uursactie in 2008.
In 2008 o.a. doorverwijzend naar nieuw stopondersteuningsproduct: De StopSite.
Tussen de 1,1-1,4 stoppogingen en naar schatting 25% gestopt na een jaar.
In 2008 georganiseerd rond de invoering van de rookvrije horeca per 1 juli 2008.
VWS voerde de invoeringscampagne zelf uit.

Echt stoppen met roken kan met de juiste hulpStivoro_still_1 (4)

Campagnejaar: 2010/2011
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Meer (effectieve) stoppogingen en meer gebruik van stopondersteuning via informeren over de invoering van de vergoeding van stopondersteuning in 2011
Doelgroep: Rokers met de intentie om ooit te stoppen met een accent op lager opgeleiden
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, poster, flyer, huisartsennieuwsbrief, banner, internetsite, webcare, social media content, persberichtenStivoro_still_3 (4) Reclamebureau: Publicis
Effectonderzoek: Maastricht University. Rapport: Evaluatie van de ‘Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’ campagne. Maastricht: Maastricht University, 2012. Budget:€ 1.499.4920
Bron: ZonMwaanvraag 2010/2011
* Opmerkelijk
I.v.m. invoering vergoeding stopondersteuning in 2011.Stivoro_still_2 (4)

Online onderdeel Blackmail Yourself stond op de shortlist van Eurobest, the European award for creative excellence.