Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

De meeste grote bedrijven formuleren tegenwoordig een apart beleid m.b.t. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), ofwel Corporate Social Responsibility (CSR). Er worden soms grote bedragen gestoken in maatschappelijke projecten. Voor de tabaksindustrie is dit echter vooral een cruciale overlevingsstrategie om regelgeving tegen te gaan die hun omzet kan schaden.

De tabakssector heeft nog steeds een bijzonder slechte reputatie. De sector scoort internationaal bij de consument het slechtst op zaken als vertrouwen en geloofwaardigheid. Global Reputation Pulse 2000. (pdf)

Interne documenten van British American Tobacco (BAT) onthullen hoe BAT de schone schijn van MVO gebruikt als dekmantel om internationale tabakswetgeving (onder meer van de WHO) te frustreren. CSR BAT (pdf)

Obscured by smoke” (pdf), een rapport van Corporate Europe Observatory, laat ook zien hoe BAT Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gebruikt als lobbyinstrument in de EU. 2009.

British American Tobacco (BAT) was een van de eerste met een uitgebreid MVO beleid. Dit alternatieve rapport laat zien hoe ze zich écht gedragen. 2004.
Bats big wheeze (pdf)

Ook Philip Morris gebruikt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vooral als strategie om haar imago te verbeteren. Lees meer over de motieven erachter in deze presentatie van Mich Zeller, Universiteit van Maryland, 2007.

Een rapport van Tobacco Free Initiative (WHO) (pdf) over de betekenis van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor de tabaksindustrie.